Układ hydrauliczny w ciągniku rolniczym
Każdy traktor posiada trójpunktowy układ zawieszenia (TUZ), który służy do agregowania różnych urządzeń, służących do wykonywania prac w gospodarstwie. Dolne ramiona TUZ-a są dodatkowo podnoszone z wykorzystaniem podnośnika hydraulicznego. Dzięki temu możemy np. przejechać na pole z podpiętym już pługiem, ale uniesionym do góry. Wszystko to działa dzięki instalacji hydraulicznej, która oprócz obsługi wbudowanego w traktor podnośnika ma też inne zastosowania, które opiszemy w poniższym poradniku.
Wbudowany podnośnik TUZ-a
Na początku jednak omówimy działanie samego podnośnika trójpunktowego układu zawieszenia. Układ hydrauliczny w ciągniku rozpoczyna się od pompy, która napędzana jest poprzez wał korbowy silnika. Aby ją uruchomić kierujący pociąga odpowiednią dźwignię na podłodze traktora. W przypadku niektórych modeli, np. Ursusa C-360, pompa może być napędzana również przez skrzynię biegów. W większości ciągników nie stosuje się specjalnego oleju hydraulicznego, wykorzystywany jest ten ze skrzyni biegów. Po sprężeniu przez pompę zostaje on przemieszczony na rozdzielacz, którego sterowanie odbywa się za pomocą dźwigni obok fotela kierowcy. Gdy ta zostanie ustawiona w odpowiednim położeniu, ciecz pod ciśnieniem wypełnia cylinder, powodując ruch tłoczyska w górę, przenoszący się już bezpośrednio na dolne ramiona TUZ-a. Przewód hydrauliczny wyprowadzający ciśnienie z rozdzielacza ma też dodatkowe odgałęzienie, które umożliwia skierowanie oleju na wyjście z tyłu traktora i dalej poprzez elastyczny przewód np. do przyczepy z kiprowaniem hydraulicznym.
Urządzenia zewnętrzne
Większość ciągników rolniczych posiada też rozwiązanie, o którym wspomnieliśmy już wyżej. Jest to wyjście oleju poza ciągnik, do którego poprzez tzw. szybkozłącze można podpiąć wąż hydrauliczny, kierujący następnie ciśnienie np. do przyczepy bądź innej maszyny obsługiwanej w ten sposób. Wielu rolników wykorzystuje też rzeczone wyjście by skierować ciśnienie na TUR-a, czyli akcesoryjny podnośnik montowany z przodu traktora. Obsługa jest bardzo prosta: Wystarczy dźwignię rozdzielacza ustawić w położenie otwarcie wylotu zewnętrznego, a olej ze skrzyni zostanie przepompowany do węża i dalej do przyczepy, powodując określoną przez producenta akcję, np. kiprowanie. Chcąc odwrócić ten proces przestawiamy dźwignię w drugą stronę, przez co olej w naturalny sposób wraca do skrzyni biegów drugim wężem hydraulicznym. Obsługa hydrauliki zewnętrznej zaimplementowana jest do bardzo wielu ciągników, posiada ją między innymi polski Ursus C-360.
Najczęstszym powodem złego działania układu jest zabrudzony filtr, który znajduje się obok siedzenia kierowcy. Zdarza się też, że problemem jest zbyt niski poziom oleju w skrzyni biegów, który wykorzystywany jest jako czynnik roboczy w układzie. Przewód hydrauliczny biegnący od pompy do rozdzielacza posiada uszczelnienia (tzw. o-ringi), które również z czasem potrafią przepuszczać. Słaby i dodatkowo opadający samoczynnie podnośnik TUZ-a oznacza nieszczelność na tłoku siłownika. Jeżeli posiadamy stary traktor, do którego nie są już dostępne oryginalne części do hydrauliki, możemy zakupić zamienniki o bardzo dobrej jakości w Internecie.