Jak przygotować ciągnik do malowania?
Wielu rolników nadal używa ciągników pochodzących jeszcze z czasów PRL. Są to głównie Ursusy rodzimej produkcji, ale również Zetory bądź Władimirce. Traktory te wciąż sprawują się dobrze, są proste w budowie, tanie w utrzymaniu, a wszystkie naprawy można przeprowadzić samodzielnie. Jednak po kilkudziesięciu latach maszyny te nie wyglądają już dobrze, ich lakier jest wyblakły, czasami w dużej mierze odpada, bywa też że pojawia się korozja na wszelkich elementach stalowych. Jeżeli nasz ciągnik tak wygląda, warto odświeżyć go, wykorzystując do tego porządny środek antykorozyjny, farbę podkładową, a także odpowiednio dobrany lakier. Sprawdzamy w jaki sposób należy przygotować maszynę do pomalowania, by efekt był zadowalający.
Usuwanie starego lakieru
Pierwszym krokiem jest pozbycie się wszelkich resztek starej farby z traktora. Najlepiej byłoby wyszlifować powierzchnię do gołego metalu, jednak jest to praca bardzo czasochłonna, dlatego lepiej skorzystać z możliwości wykonania piaskowania. W ten sposób ciągnik będzie wyglądał tak, jak na pierwszym etapie produkcji w fabryce. Jeżeli nie mamy możliwości oddania traktora do piaskowania, warto odkręcić od niego elementy typu maska i błotniki i tylko je wypiaskować. Natomiast blok silnika powinien zostać dokładnie wyszlifowany. Tam, gdzie nie będziemy w stanie dojść szlifierką lub papierem ściernym, dobrze jest nałożyć warstwę zabezpieczenia antykorozyjnego, który zobojętni całą pozostałą rdzę. W ten sposób farba podkładowa będzie miała się czego trzymać i będziemy mogli kontynuować nasze malowanie.
Zabezpieczenie powierzchni
Kolejnym etapem jest użycie odpowiedniego podkładu, ponieważ na gołą blachę nie można jeszcze aplikować lakieru bazowego. Najlepiej jest wybrać podkład epoksydowy, ponieważ posiada on w sobie substancje reaktywne, które znacznie zahamują korozję w przyszłości. Kupując farbę podkładową możemy skorzystać z ofert internetowych sklepów rolniczych, gdzie bez problemu będziemy w stanie znaleźć dokładnie taki podkład, jaki potrzebujemy. Zrobimy to wszystko nie wychodząc z domu, a zamówione przedmioty zostaną nam dostarczone przez kuriera, do rąk własnych. W ten sposób nie będziemy tracić czasu na jeżdżenie po sklepach stacjonarnych i wykorzystamy pełnię energii na doprowadzenie traktora do idealnego stanu. Na zabezpieczeniu antykorozyjnym nie można absolutnie oszczędzać, ponieważ dzięki niemu nasza praca będzie trwała i przetrwa bardzo wiele długich lat.
Nakładając farbę podkładową należy robić to warstwami, tak by uniknąć rozpryskiwania oraz zacieków. Na początku powierzchnię blachy dokładnie odtłuszczamy rozpuszczalnikiem lub benzyną. Następnie nanosimy pierwszą, cienką warstwę i czekamy do pełnego wyschnięcia. Później należy nałożyć jeszcze jedną lub dwie, tym razem mogą być one grubsze. Tak przygotowana powierzchnia z pewnością będzie odporna na korozję i na tym etapie można już pokryć ją lakierem właściwym, a następnie bezbarwnym, dla utrwalenia efektu. Pamiętajmy, by podczas malowania nie spieszyć się, ponieważ pośpiech przy tych pracach jest zdecydowanie złym doradcą.