Pojazdy rolniczeProducenci

Dlaczego kombajny marki Bizon są tak popularne w całej Polsce?

Fabryka Maszyn Żniwnych w Płocku skończyła co prawda produkcję kombajnów Bizon w 2004 roku, ale dalej można je spotkać w wielu gospodarstwach rolnych. Produkowane przez 34 lata pojazdy do dzisiaj cechują się wytrzymałymi i wydajnymi silnikami. Polska marka osiągnęła dzięki temu spory sukces również na zachodzie Europy. Dlaczego kombajn Bizon zdobył taką popularność w kraju i za granicą?

Skąd wzięła się popularność kombajnów Bizon?

Popularność kombajnów Bizon wzięła się po części z dużej dostępności części zamiennych. Pomimo zakończenia produkcji samych pojazdów, dalej można spotkać wiele sklepów, które sprzedają rozpylacze, przeguby czy tłumiki. Kwitnie dzięki temu rynek kombajnów używanych, które można naprawić w przypadku ewentualnych awarii. Dostępność części używanych jest nawet większa niż komponentów do nowych modeli zachodnich. Zamienniki można kupić w internetowych sklepach rolniczych w bardzo atrakcyjnych cenach, a jakością dorównują one oryginałom.

Kombajny Bizon są też bardzo uniwersalne i nadają się do zbiorów zarówno zbóż, słonecznika, kukurydzy, rzepaku, jak i roślin nasiennych. Pomimo sporej ilości części zamiennych kombajn Bizon rzadko wymaga napraw. Przyczyniają się do tego wytrzymałe i wydajne silniki, które cechują się czasami dłuższą żywotnością niż nowoczesne modele zachodnie. Nie dziwi więc, że były eksportowane do takich krajów jak Białoruś, Dania, Finlandia, Irlandia, Hiszpania, a nawet Stany Zjednoczone czy Brazylia. Na wielu zagranicznych polach można je spotkać do dzisiaj.

Najpopularniejsze modele Bizonów

Kombajn Bizon doczekał się kilkudziesięciu różnych modeli. Pierwszy z nich to Z020, który często bywa nazywany Zagonem. Jego produkcja rozpoczęła się już w 1984 roku. Ostatnie 30 tysięcy sztuk kombajnów zbożowych powstało z kolei w styczniu 2004 roku, a ostatnim modelem był Bizon Rekord Z058. Poszczególne wersje pojazdów cieszyły się większą lub mniejszą popularnością, w zależności od dostępności części lub żywotności silników. Warto z pewnością wyróżnić takie modele jak Z055, Z056, Z057 oraz Z058.

Dużą popularność zdobył sobie na polskich polach zwłaszcza Bizon Z058, który wyróżniał się niebieskim lub pomarańczowym kolorem. Rolnicy cenili go za uniwersalność, gdyż nadawał się do kukurydzy, rzepaku, słonecznika, a nawet ryżu. Kombajn cechował się nowoczesnym systemem chłodzenia silnika oraz dużą szerokością roboczą zespołu żniwnego (aż 4,2 metra). Pozwoliło to wyróżnić się Bizonowi Z058 względem poprzednich modeli.

Dlaczego zakończono produkcję kombajnów Bizon?

Produkcja kombajnów Bizon zakończyła się w 2004 roku. Wynikało to z dużej konkurencji na rynku zachodnim, szczególnie po wejściu Polski do Unii Europejskiej. Kombajny nie spełniały niektórych norm europejskich. Chodziło konkretnie o poziom drgań i częstotliwość hałasu na stanowisku operatora. Jak się jednak okazuje, dla rolników nie jest to duży problem, czego świadectwem jest nieustająca popularność tej marki po dziś dzień. Rynek używanych Bizonów ma się dalej świetnie, o czym świadczy ilość dostępnych części zamiennych. Ilościowo kombajny przebijają większość firm zachodnioeuropejskich, które są dla wielu właścicieli pól po prostu za drogie.

Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Sprawdź także

Close
Back to top button
Close