Mahindra, największy producent ciągników z 75-letnią tradycją
W ubiegłym roku w całej Polsce zarejestrowano ponad osiem i pół tysiąca nowych ciągników. Na liście najpopularniejszych producentów znalazły się takie firmy jak New Holland, John Deere czy Kubota. Wśród dziesięciu najlepiej sprzedających się marek nie ma Mahindry, która w Polsce jest niemal anonimowa. Jest to o tyle zaskakujące, że indyjska firma jest największym producentem ciągników na świecie. Tylko w 2018 r. Mahindra sprzedała ponad trzysta tysięcy pojazdów rolniczych na całym świecie. Drugie tyle sprzedaje maszyn rolniczych. Roczny dochód z tej działalności zapewnia firmie blisko 21 mld. dol.
Mahindra to kilkadziesiąt lat tradycji
Korzenie firmy sięgają lat czterdziestych ubiegłego stulecia. Wówczas dwaj bracia Jagdish Chandra Mahindra i Kailash Chandra Mahindra oraz Malik Ghulam Muhammad założyli firmę handlującą stalą pod nazwą „Mahindra & Muhammad”. Dwa lata później, po podziale Indii Brytyjskich na Indie i Pakistan M. G. Muhammad wyjechał do Pakistanu, gdzie został ministrem finansów. Ten rok przyniósł kolejny przełom w historii firmy, Mahindra zaczęła produkcję samochodów na licencji Jeepa Willys. W 1948 roku, firma została przemianowana na „Mahindra & Mahindra”. Produkcja samochodów stała się bodźcem do dynamicznego rozwoju firmy. W 1956 roku Mahindra weszła na giełdę w Bombaju. Mahindra rozpoczęła produkcję ciągników w 1963 roku. Było to efektem porozumienia z International Harvester, a w latach osiemdziesiątych powołany został dział zajmujący się produkcją ciągników. Od tego czasu Mahindra wyprodukowała ok. 4,5 mln ciągników. Zdecydowana większość pojazdów trafia na rodzimy rynek.
Obecnie Mahindra to jedna z największych firm w Indiach i jest obecna w przeszło stu krajach świata, zatrudnia ok. 240 tys. ludzi. Mahindra poza produkcją maszyn rolniczych działa także w branży motoryzacyjnej, lotniczej, zbrojeniowej, a nawet edukacyjnej.
[ŹRÓDŁO: mahindratractor.com]
Ciągniki Mahindra
Głównym rynkiem zbytu dla ciągników Mahindry są Indie, gdzie trafia 97 procent wszystkich pojazdów rolniczych. Z tego powodu Mahindra skupia się na ciągnikach cechujących się prostotą techniczną i niższą mocą. Ciągniki na rynek indyjski mają moc od 30 do 75 KM. Firma jednak coraz chętniej spogląda na inne duże rynki. Ciągniki Mahindry są już obecne w Stanach Zjednoczonych. Na rynek amerykański sprzedawane są pojazdy o mocy do 115 KM. USA są w tej chwili priorytetowym kierunkiem dla indyjskiej firmy, która obecnie nie wydaje się zainteresowana europejskim rynkiem.
Mimo tego firma jest coraz bardziej znana w Europie. W zeszłym roku na wystawie Agritechnica w Hanowerze zapowiedziano jednak przygotowanie ciągników specjalnie dla państw Unii Europejskiej. Te jednak nie będą dostępne pod marką Mahindra, a ArmaTrac, należącą do tureckiej firmy Erkunt Traktor, której właścicielem jest indyjski koncern. W Hanowerze Mahindra zaprezentowała dwa modele: ArmaTrac 1254 Lux CRD4 do prac polowych i ArmaTrac 804 Fruit Garden przeznaczony do pracy w sadach. Pierwszy z ciągników ma silnik o mocy 120 KM, natomiast drugi z zaprezentowanych pojazdów dysponuje jednostką napędową o mocy 78 KM.
Kiedy Mahindra pod swoją marką zacznie sprzedawać ciągniki w Europie jeszcze nie wiadomo. Jednak jeszcze niedawno firma nie była zainteresowana wejściem na europejski rynek, lecz podczas ostatniej wystawy w Hanowerze już tego nie wykluczała.