Jak dbać o filtry powietrza w ciągniku?

O każdy pojazd musimy dbać, bez względu na to, czy służy on do krótkich przejażdżek, czy też wykorzystujemy go przez cały dzień. Żaden automobil nie jest niezniszczalny. Owszem, może nam długo służyć bez zarzutu, ale wiele tutaj zależy od nas samych. Ważna jest konserwacja, przegląd, ewentualne naprawy detali bądź ich wymiana.
Jak czyścić elementy starego typu?
Podczas pracy na roli wzniecane są duże ilości pyłu, kurzu, piasku, który osadza się na filtrach. W ciągniku, w zależności od tego, czy jest on nowego, czy starego typu, mamy do czynienia z innymi rodzajami filtrów powietrza. W starym traktorze jest zamontowany filtr mokry, natomiast w nowym mamy tzw. suchy. Te części rolnicze wymagają odmiennej konserwacji. Dbać należy o każdy, a unikniemy zbyt szybkiego zużycia ich oraz konieczności wymiany. Zanieczyszczony filtr możemy uratować, poprzez odpowiednie wyczyszczenie go. Dzięki filtrom chroniony jest układ napędowy pojazdu.
Jeżeli nie będziemy ich często czyścić, po pewnym czasie przestaną one prawidłowo chronić silnik i napytamy sobie większej biedy, bo zatarty silnik to już poważna usterka. Zatem, zanim wyjedziemy w pole, sprawdźmy wszystkie wymienne części do ciągników łącznie z filtrami powietrza. Jeżeli wymagają czyszczenia, zabierzmy się za to od razu. Przy starym traktorze sprawdzamy poziom oleju nie tylko przy silniku, ale również w dolnej części filtra powietrza. Ewentualny brak oleju lub niższy jego poziom, wymaga uzupełnienia. Aby wyczyścić filtr, odkręcamy pokrywę i wyjmujemy komorę wstępną. Wycieramy ją szmatką lub dmuchamy sprężonym powietrzem.
Jakie są zasady przy nowszych pojazdach?
Nowe maszyny rolnicze posiadają filtry suche. Po wyjęciu otrzepujemy go delikatnie o dłoń. W ten sposób wypadnie spora część zanieczyszczeń. Następnie przedmuchujemy sprężonym powietrzem 6 bar z kompresora. Większe ciśnienie może uszkodzić materiał filtra. Musimy też uważać, by kompresor nie dmuchał powietrzem wymieszanym z wodą. Kompresor musi być wyposażony w separator wody. Przedmuchany filtr wkładamy ponownie do traktora i możemy wyruszać w pole. Filtry w nowszych modelach maszyn są dużo łatwiejsze do wymiany. Wystarczy, że wyciągniemy z obudowy wymienny wkład i zastąpimy go nowym. Cały filtr łącznie z jego obudową jest do wyrzucenia wówczas, gdy jest uszkodzony w sposób mechaniczny (złamanie obudowy, nieszczelny wkład).
Gdy trzeba wymienić na nowy
Zawsze jest dylemat, czy kupić używkę, czy zamiennik, czy oryginał. Używana część nie daje gwarancji na to, czy długo nam posłuży. Internetowy sklep rolniczy ma do zaproponowania wiele różnych modeli nowych filtrów. Z pewnością odnajdziemy tam taki, jaki potrzebujemy, zarówno do starszych, jak i nowszych modeli ciągników. Atutem takiego sklepu jest fakt, iż spokojnie przejrzymy cały asortyment, wybierzemy najodpowiedniejszy i bez wychodzenia z domu dobijemy transakcji.
Zważywszy, iż ceny oryginalnych części do traktorów mogą przewyższać nasz budżet, z powodzeniem możemy pokusić się o ich zamienniki. Są zdecydowanie tańsze, a jakością dorównują tym oryginalnym. Są wykonane z precyzją, z podobnego lub takiego samego materiału. Mają też podobną trwałość co oryginał.