Jak wybrać i zamontować akumulator 6V do ciągnika?
Powszechnie stosowanym w ciągnikach rolniczych i samochodach osobowych standardem, jeśli chodzi o napięcie w instalacji elektrycznej, jest 12 V. Jednak starsze ciągniki, które wciąż jeszcze można spotkać na polskich wsiach, mają jeszcze instalację 6 V. Zdarzają się też sytuacje, jak choćby w przypadku Ursusa C-330, że instalacja pracuje przy napięciu 12 V, ale ciągnik ma miejsca na montaż dwóch akumulatorów 6 V, które następnie łączone są szeregowo. W jaki sposób dobiera się i łączy takie baterie? Sprawdźmy to.
Instalacja 6-woltowa
Starsze ciągniki, zarówno krajowej jak i zagranicznej produkcji, mogły mieć jeszcze instalację typu 6 V. Oznacza to, że nie można do takiego traktora zamontować współczesnego akumulatora, ponieważ doszłoby do uszkodzenia i spalenia instalacji elektrycznej, rozrusznika, prądnicy, przełączników i tak dalej. Na szczęście akumulator 6V do ciągnika rolniczego wciąż jest kupić stosunkowo łatwo. Bez problemu znajdziemy go zarówno w sklepach stacjonarnych jak i online. Poleca się jednak ten drugi sposób zakupu, głównie z tego względu że ma on cały szereg zalet. Choćby takich, jak fakt, że o wiele łatwiej jest dostać baterie o konkretnych pojemnościach, gdzie w tradycyjnym handlu stacjonarnym jesteśmy zazwyczaj skazani na to, co akurat posiada na stanie sprzedawca. Nowego akumulatora 6V do ciągnika możemy spodziewać się już 2 dni po złożeniu i opłaceniu zamówienia, jeżeli po drodze nie ma weekendu lub świąt. Stare i zużyte akumulatory zostaną natomiast od nas odebrane za darmo i przekazane do profesjonalnej utylizacji.
Łączenie szeregowe
Akumulatory 6 V w ciągnikach rolniczych spotkamy nie tylko w przypadku wyjątkowo starych maszyn. Jako przykład możemy tutaj podać krajowego Ursusa C-330, który co prawda posiada już instalację 12 V, jednak ciągnik nadal ma miejsce na instalację dwóch odrębnych baterii 6 V. Dzięki połączeniu szeregowym, napięcie sumuje się i uzyskujemy zasilanie 12 V dla kluczowych komponentów, takich jak chociażby rozrusznik czy światła. Tutaj mamy dwa wyjścia, możemy w razie konieczności wymiany, zakupić zupełnie nowe akumulatory 6V do ciągnika, lub też dokonać ich zamiany na jedną baterię 12 V. Jednak w tym drugim przypadku trzeba pamiętać, że konieczne będzie również przerobienie kabli, które łączą akumulatory z instalacją. W sklepie internetowym dla rolników można jednak zamówić również same kable, które następnie po prostu montujemy do ciągnika i to wszystko. Taka przeróbka jest zalecana, z uwagi na niższy koszt i większą dostępność akumulatorów 12 V. Nie można jednak wykonać jej wtedy, gdy traktor ma całą instalację pracującą na napięcie 6 V.
Na koniec pragniemy przypomnieć, że pojedynczy akumulator 6V do ciągnika musi posiadać pojemność wyrażoną w amperogodzinach (Ah) praktycznie dwa razy większą od baterii 12 V, by dysponował tą samą mocą. Jeżeli w instalacji pracują dwie baterie 6 V połączone szeregowo, to ta zasada również obowiązuje, ponieważ wtedy pojemności nie sumują się. Jeżeli więc w przypadku wersji 12 V wystarczającą pojemnością dla ciągnika jest około 100 Ah oraz 500 A prądu rozruchowego, to już baterii 6 V (lub dwóch) musi to być odpowiednio 200 Ah oraz 1000 A, by była ona tak samo skuteczna.